Enigding.nl

3 Tips voor een duurzamer kantoor

Veel mensen zijn bezig om duurzamer te leven. De afgelopen jaren kan je niet meer om klimaatverandering heen, in het nieuws, op tv en om me heen hoor ik steeds meer hierover. Meer en meer mensen zijn zich hiervan bewust en proberen in hun dagelijks leven rekening te houden met het milieu. Zo ook bij mij op kantoor. Sinds maart hebben wij een nieuwe teamleider bij mij op de afdeling, en zij houdt zich namelijk erg bezig met duurzaamheid. Toen zij aan haar functie begon heeft ze meteen een aantal maatregelen genomen om ons kantoor duurzamer te maken. In deze blogs deel ik een paar tips met je hoe ook jou jouw kantoor duurzamer kan maken!

1. Ga goed met je afval om

Wij zijn een middelgroot bedrijf met zo een 150 medewerkers. En daar wordt het nodige afval geproduceerd kan ik je wel vertellen! En waar dat vroeger gewoon werd weggegooid in de afvalbak die naast je bureau stond, hebben we nu een goed werkend scheidingssysteem. Onze teamleider heeft aan alle afdelingen een presentatie gegeven over het belang van het juist scheiden van afval. Iedereen wist dit natuurlijk wel, maar doordat we nu nog beter weten wat de gevolgen en winst van goede afvalscheiding kunnen zijn, gaan we er toch bewuster mee om. Op elke afdeling staat nu een speciale afvalbak voor plastic, papier/karton en restafval. In onze bedrijfskantine staan 2 grote bakken voor organisch afval en achter het pand is een grote glasbak geplaatst. Bedrijfsafval Enschede is onze partner hiervoor en de bakken worden regelmatig geleegd. Het maakt echt een verschil!

2. Stap af van automatische systemen

Zoals op veel kantoren was ook bij ons het een en ander automatisch geregeld. Zo werd alle verlichting automatisch uitgeschakeld om 23.00 uur, de temperatuur had ook een eigen centraal regelpunt en computers stonden eigenlijk altijd aan. Als je hierover nadenkt is dit allemaal wel handig, maar sluit het totaal niet aan bij je daadwerkelijke behoefte. Want wie is er nou tot 23.00 nog op kantoor? Die verlichting hoeft helemaal niet aan te staan tot die tijd! Of een centrale die de temperatuur regelt, maar dit ook na kantooruren of in de vakantie blijft doen? Nergens voor nodig!

We zijn al deze dingen weer op de ouderwetse manier gaan doen. Lichten schakelen we zelf uit als je als laatste naar huis gaat van je afdeling en we hebben aan de beveiliging gevraagd of zij na kantooruren alle overige lampen uit willen doen. Denk bijvoorbeeld aan de kantine, entree of opslagruimtes. En ja natuurlijk vergeet er wel eens iemand wat en staan de lampen heel de nacht aan, maar al met al werkt het heel goed op deze manier. Lampen staan aan als wij er zijn, en als we naar huis gaan gaat de verlichting uit. Hetzelfde geldt voor de airco’s en onze computers. Zo bespaar je heel wat energie.

3. Duurzame kantine

Onze nieuwe teamleider heeft ook gekeken hoe ze onze kantine duurzamer kan maken. Door slim in te kopen kon er een hoop minder worden weggegooid. Nu eten we weliswaar vaker iets met dezelfde ingrediënten, maar ons keukenteam is gelukkig erg creatief. Er is ook geïnvesteerd in betere koelingen waardoor eten langer vers blijft. In plaats van los verpakte koekjes bij de koffie bakt onze kok elke morgen een cake, en het wegwerpbestek is vervangen voor een servies van bamboe. Ziet er nog leuker uit ook!

Mobiele versie afsluiten